Je to skľučujúci pocit pri pohľade na odchádzajúcich spolucestujúcich, zatiaľ čo vy sa bezmocne snažíte očami nájsť tú vašu batožinu. Mnohí z nás už tento nepríjemný pocit zažili. Čo by ste mali urobiť, keď sa dopravníkový pás na letisku zastaví a vy nemáte svoju batožinu?
1. Zbaľte sa na cestu tak, akoby ste mali batožinu stratiť
Je to zložité, ale je skutočne užitočné, zbaliť sa na cestu takým spôsobom, že máte všetky nevyhnutné veci pri sebe v príručnej taške. Myslite na to, že sa váš kufor môže zatúlať aj na niekoľko dní. Preto si v príručnej taške nechajte všetky nevyhnutné veci aspoň na najbližších 48 hodín. Peniaze, dokumenty, mapy, lieky, nejaké oblečenie, hygienické potreby. Ale pozor, na palubne lietadla môžete priniesť tekutiny iba do 100 ml.
Urobte si zoznam vecí v kufri. Stáva sa, že si prepravca bude overovať, či ste skutočným majiteľom, hlavne v prípade, keď sa etikety počas tranzitu odtrhnú. Rýchla fotografia trvá iba niekoľko sekúnd, ale môže byť užitočná, ak budete niekedy potrebovať preukázať, že bola vaša batožina na ceste poškodená alebo vám z kufra niečo zmizlo.
2. Označte si kufor
Uveďte svoje meno a adresu na etiketu pripevnenú na batožine. Zvážte aj pridanie poznámky o ubytovaní na ceste. Nie je múdre mať pri sebe výstredný kúsok exkluzívnej batožiny, je to lákavé pre zlodejov. Nenápadná batožina znižuje pravdepodobnosť odcudzenia.
3. Poistite sa
Stále je ešte čas na zaplatenie si cestovného poistenia pred tým ako odcestujete. Uistite sa, že sa vaša poistka vzťahuje na stratu batožiny aj jej omeškanie.
4. Kde je moja taška
Takže ste prežili cestu, prešli pasovou kontrolou a hľadáte svoju batožinu. Váš kufor však odišiel na vlastnú dovolenku. Mohlo sa stať, že si na dopravnom páse niekto pomýlil tú svoju tašku s vašou? Batohy sa na seba zvyknú dosť podobať. Ak túto zámenu spozorujete určite budete schopný sa dohodnúť s pomýleným spolucestujúcim bez účasti svojej prepravnej spoločnosti. Ale ak nechcete riskovať a spolucestujúci je prípadne cudzinec nehovoriaci vašou rečou, požiadajte radšej o pomoc zamestnanca prepravnej spoločnosti.
Prezrite očami celú halu, v prípade, že niekto zobral omylom tú vašu batožinu a potom ju položil niekde bokom. Ak ste batožinu nenašli je čas nahlásiť stratu prepravcovi.
5. Papierovačky
Ak ste cestovali s viac ako jednou spoločnosťou, väčšina spoločností sa zaviazala k dohode, že konečný prepravca je zodpovedný za batožinu. Dostanete na vyplnenie formulár, kde musíte uviesť čo najviac podrobností o stratenej batožine, jej vzhľade, veľkosti, farbe, charakteristických rysoch. Zapíšte niekoľko telefónnych čísel, na hotel, mobilné číslo aj s predvoľbou, aby prepravca nemal žiadnu výhovorku, že vás nemohol kontaktovať. Ak sa vaša batožina rýchlo nenájde vyzvite svojho prepravcu, nech vám poskytne hotovosť na nákup nevyhnutného. Teraz zavolajte svojej poisťovni a nadiktujte im potrebné údaje. Ak spoločnosť odmietne zodpovednosť (bohužiaľ aj to sa stáva), dostanete o tom písomný doklad o to môže urýchliť vašu požiadavku na finančnú náhradu od poisťovne.
Nepoistili ste sa? Po tom všetkom ešte jedna dobrá rada! Ak ste si platili vašu letenku s kreditnou kartou, môže byť v cene zahrnutá aj poistka v prípade straty batožiny. Pozrite si hlavne, či o tom nenájdete zmienku, väčšinou malým písmom, napísanú niekde na dokladoch.
6. Nečakajte na telefóne
Nech vás teší, že väčšina stratenej batožiny sa v priebehu niekoľkých dní nájde. Informujte hotel, že sa vám stratila batožina a mal by vás kontaktovať prepravca. V pravidelných intervaloch kontaktujte prepravcu aj sami. Odkladajte si účtenky z internetovej kaviarne a poznamenajte časy telefónnych hovorov, aby ste platby z účtu mohli ľahko identifikovať. Vaša poisťovňa vám tieto náklady preplatí ako oprávnené, ale bude potrebovať od vás doklady. To isté platí pre nákup všetkého ostatného. Pri kúpe mydla, nového spodného prádla, ponožiek a všetkého, čo budete potrebovať v hotovosti alebo s poukážkami od prepravnej spoločnosti si odkladajte účtenky. Odložte zatiaľ veľké nákupy, ak je to možné. Vaša batožina sa môže o deň, dva nájsť a nový snowbord kúpený hneď nasledujúci deň by poisťovňa určite nepovažovala za oprávnený nákup.
7. Stále ju nemám!
Cestovali ste ďaleko, kúpili si nové oblečenie na trhoch v Bangkoku, vaša cesta je na konci a zatiaľ nemáte žiadnu správu o vašej stratenej batožine. Do tohto okamihu mohla prepravná spoločnosť zmeniť status vašej batožiny z chýbajúcej (je tu nádej) na “stratenú” (zostáva len modlitba). Prepravné spoločnosti používajú rôzne časové hranice pre označenie batožiny za stratenú. Akonáhle sa to stane, vyplníte špeciálny formulár o predpokladanej hodnote obsahu batožiny. Poslúži na vyčíslenie finančnej náhrady za vašu stratu.
0 komentářů:
Okomentovat